26 May 2010

Cara Buat Duit Melalui Internet

Setelah beberapa ketika 'merantau' dalam dunia maya ni, saya mula 'nampak' macam mana kita boleh buat duit melalui internet. Ada bermacam-macam cara, antaranya :

1. Join program affiliate - iaitu jadi ejen untuk jual produk orang lain sama ada produk digital atau fizikal. Ramai yang cakap ini cara paling mudah sebab tak perlu hasilkan produk sendiri, just focus macam mana nak promote. Bagi saya secara peribadi, saya suka pilih produk yang betul-betul bermanfaat. Kalau yang klik2 je dapat duit tu, memang saya kurang berkenan. Dan cabarannya ialah untuk buat promosi secara sah. Sebab kebanyakan program affiliate tak benarkan ahli buat spam.

2. Jual produk digital - macam2 produk digital ada sekarang ni. Yang paling popular mesti la ebook. Contoh lain ialah video, grafik komputer, laman web dan program komputer.

3. Jual produk fizikal - antara yang dijual di pasaran online sekarang ialah pakaian, hiasan rumah, mainan, buku, hasil kraftangan dll.

4. Perkhidmatan - contohnya khidmat nasihat kewangan, prepare penyata akaun dan insurans.

5. Jual ruang iklan - dulu orang buat iklan kat akhbar dan majalah. Sekarang orang banyak buat iklan kat blog dan website. Kos pun lebih murah.

Dan setelah 'menganalisis' sorang2, saya dapat buat kesimpulan bahawa tak kira bentuk bisnes yang macam mana yang kita pilih, marketing strategy adalah paling utama. Nak buat orang tertarik dengan produk kita, kita kena pastikan produk kita lain dari yang lain. Kita juga kena bina kredibiliti supaya orang yakin kita mahir dalam apa yang kita buat.

Dan untuk kesekian kalinya, saya belum buat keputusan untuk pilih bentuk bisnes yang paling sesuai untuk saya usahakan......

No comments:

Post a Comment