03 June 2010

Tips Pendidikan Awal Anak

Daniel dan aliya belajar di tadika yang sama. Daniel di kelas 5 tahun, Aliya plak di kelas 4 tahun walaupun bulan depan umurnya baru cukup 3 tahun. 2 hari lepas depa bawa balik kertas exam pertengahan tahun. Alhamdulillah, keputusan exam masing2 amat memuaskan. Malah Aliya yang masa ujian beberapa bulan lepas cuma dapat 29 markah, markah kali ini jauh meningkat. Tahniah anak2 umi sayang...

Memang tak dinafikan pendidikan awal anak2 sangat penting. Saya nak kongsi 1 tips dalam mendidik anak2. Memetik pesanan pakar sains minda, Dr Azhar mengingatkan supaya jangan sesekali paksa anak buat sesuatu. Sebab bila sesuatu perbuatan tu dilakukan anak dalam keadaan terpaksa, akan melekat persepsi negatif atau perasaan benci pada perkara tersebut. Contohnya kalau anak selalu dipaksa membaca sejak kecil, anak akan menanam rasa benci membaca dalam dirinya. Alternatifnya, ibu bapa kena cari cara yang sesuai untuk menarik minat anak untuk buat sesuatu tanpa rasa dipaksa.

Saya perhatikan ramai ibu bapa sekarang terlalu menitikberatkan pencapaian akademik tanpa mengambilkira aspek2 lain seperti kerohanian dan emosi anak. Ada ibu bapa yang menetapkan jadual ulangkaji setiap hari walau pun anak baru berumur 4 tahun! Tak hairan la kalau baru masuk darjah 1 anak dah mula liat nak ke sekolah...mungkin itu antara puncanya.

Saya cuba aplikasikan saranan Dr Azhar. Seboleh mungkin saya tak paksa anak2 belajar, kecuali bila ada kerja sekolah atau exam esoknya barulah saya pastikan anak2 buka buku, tapi itu pun dengan penuh diplomasi. Alhamdulillah, anak2 saya memang suka ngadap buku, belajar menulis tak kira masa. Kadang-kadang kita dah tutup lampu nak tidur pun dia sibuk suruh ajar iqra’. Apa yang saya buat ialah selalu beli buku baru dan janji akan beli buku baru kalau depa habiskan latihan dalam buku tu. Setiap usaha yang baik saya akan puji, so depa akan happy dan lebih bersemangat untuk belajar.

Tapi saya akui bukan sepanjang masa kita mampu berdiplomasi dengan anak2. Ibu2 lain saya tak pasti, tapi saya sendiri memang mustahil! Lumrahnya tingkah anak2 selalu menguji kesabaran ibu. Dr Azhar pernah bagitau beliau mungkin akan adakan bengkel kepada ibu bapa, di mana ibu bapa dapat kuasai kemahiran untuk pastikan anak2 mendengar kata tanpa perlu tinggikan suara. Menarik juga kalau dapat join bengkel tu.....

1 comment:

  1. salam umi aliya...
    nama anak kita sama...maaf di sebabkan kekangan waktu dan kesibukan blog saya yg umi aliya ziarah lama bersawang...kini saya kembali menulis di situ terima kasih sdi sgh ziarah ke blog saya...maaf kerana lambat membals kunjungan...salam ukhwah..

    azlina..
    http://azred.blogspot.com
    http://azlinadeco.blogspot.com
    http://wbsdeco-azlina.blogspot.com

    ReplyDelete