13 June 2010

Kaedah Perubatan Alternatif

Dah agak lama tak update blog ni. Sebenarnya saya baru balik dari menghadiri kursus selama seminggu berkaitan pengurusan. Alhamdulillah, banyak ilmu bermanfaat yang diperolehi.

Antara ilmu baru yang diperolehi ialah teknik EFT (Emotional Freedom Technique) yang boleh digunakan untuk merawat pelbagai masalah fizikal atau emosi. Kaedah ni dah mula popular di Barat dan juga Indonesia, tapi di negara kita belum begitu meluas. Boleh tengok video-video kaedah rawatan di YouTube. Antara masalah emosi yang boleh dirawat ialah alahan pada sesuatu makanan, fobia pada binatang, rasa gemuruh dan macam2 lagi.

Satu lagi kaedah rawatan penyakit yang menarik perhatian saya ialah kaedah pembayangan (imagery). Hanya dengan membayangkan bagaimana badan kita pulih dari penyakit, dapat merangsang badan kita merawat dirinya sendiri. Mungkin bunyinya mustahil, tapi itulah kekuasaan Allah yang kita kena yakini.

Sememangnya banyak kaedah perubatan alternatif boleh didapati sekarang ni. Cuma bukan senang mencari kaedah yang serasi dengan diri dan penyakit kita, dan yang penting jangan sampai keghairahan kita menyebabkan kita tertipu!

No comments:

Post a Comment