24 June 2010

Semoga Ayah Cepat Sembuh.....

Semalam hari yang agak memenatkan dan mendebarkan untuk kami sekeluarga. Ayah mertua tiba2 mengadu sakit perut yang amat sangat. Pukul 2 pagi suami dan abang ipar bawa ayah ke hospital. Pemeriksaan awal, doktor bagitau kemungkinan usus ayah pecah. Kecut perut kami sekeluarga mendengarnya.....

Menjelang tengahari, keadaan ayah masih tak berubah cuma sakitnya dah kurang sebab doktor bagi pain killer. Hasil pemeriksaan lanjut, doktor cakap mungkin usus tersumbat. Petangnya doktor bagitau takde cara lain, terpaksa operate untuk tau masalah sebenarnya. Saya yang sebelum tu stay di hospital sejak tengahari untuk jaga ayah, ikut hubby pulang pada petangnya. Manakala mak dan adik beradik lain pulak menunggu di hospital sebab doktor cakap kena operate hari tu jugak.

On the way balik rumah, aliya tak berhenti batuk2 dan berkali2 muntah. Memang dah seminggu dia batuk2, cuma tak teruk sangat. Lepas maghrib hubby ajak gi klinik. Doktor cakap tongsil aliya bengkak sikit. Doktor pesan bagi makan aiskrim banyak2. Saya terkejut, biasanya kalau batuk kita tak bagi anak2 makan yang sejuk2. Doktor cakap aiskrim boleh kurangkan bengkak tu. Ooooo ye ke...ilmu baru nih..

Balik dari klinik, dalam pukul 10 lebih hubby ke hospital lagi sebab ayah dah dalam bilik pembedahan. Kesian hubby, sampai terlelap2 masa drive sebab dah dkt 40 jam tak tidur, terpaksa ulang alik berkali2 dari rumah ke hospital.

Dalam kul 3.30 pagi, hubby sampai kat rumah dengan mak dan beberapa adik2 beradik. Ayah dah selamat dibedah. Alhamdulillah.....terima kasih ya Allah.... Doktor cakap bukan usus tersumbat, cuma bengkak sikit dan ada sikit apendiks. Lepas 3 hari baru leh buka balutan luka, dan dalam masa 3 hari langsung takleh makan dan minum.

Hari ni jumaat. Nasib baik Ahad ni diisytiharkan cuti umum di Terengganu. So boleh la kami semua bergilir-gilir jaga ayah. Ya Allah, Engkaulah Yang Maha Penyembuh.... Semoga ayah cepat sembuh..... Amin....

No comments:

Post a Comment